Wiadomości - Aktualności
Informacja ws opóźnień rozpatrywania wniosków "Czyste powietrze" oraz dodatkowe uwagi WFOŚiGW w Kielcach:
Dodał: lchodor Data: 2024-08-12 13:07:29 (czytane: 161)
„Szanowni Państwo,
Zainteresowanie Programem priorytetowym „Czyste powietrze” wśród mieszkańców naszego województwa jest olbrzymie. Ze względu na to, że liczba składanych do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach wniosków jest bardzo duża (obecnie w ocenie jest ok. 6 tys. wniosków o dofinansowanie i ok. 5 tys. wniosków o płatność). Każdy wniosek wymaga przeprowadzenia weryfikacji przez pracowników, duża część z tych wniosków wymaga poprawy i ponownej oceny. Nie jest więc fizycznie możliwe zachowanie terminów regulaminowych. Informujemy, że wskazane terminy określone w PP Czyste powietrze mają charakter instrukcyjny i ich naruszenie nie stanowi podstawy do roszczeń ze strony Beneficjenta. Zarząd Funduszu podejmuje wszelkie możliwe decyzje i działania, aby rozwiązać problem opóźnień. Informujemy, że wszystkie złożone wnioski zostaną zweryfikowane, a wszystkie należne środki zostaną wypłacone w możliwie najszybszym terminie. Przepraszamy Państwa za zaistniały problem, ale powstał on niezależnie od nas. Ubolewamy, że ta sytuacja wprowadziła u Państwa dyskomfort i trudności. Serdecznie prosimy Państwa o cierpliwość i wyrozumiałość.
Prezes Zarządu WFOŚiGW w Kielcach"
Najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami:
Pytanie 1. W jaki sposób beneficjent powinien złożyć w Funduszu Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).
Odpowiedź na pytanie 1. Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy składać w następujący sposób:
Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie był złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu elektronicznego przez Wnioskodawcę (został podpisany profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym Wnioskodawcy), to Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć przez skrzynkę podawczą portalu ePUAP na adres elektronicznej skrzynki podawczej WFOŚiGW w Kielcach: /WFOSIGW/SkrytkaESP z użyciem podpisu elektronicznego Wnioskodawcy. Przypominamy, że Dyspozycja wypłaty zaliczki nie może być podpisana przez Pełnomocnika.
Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie było złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu elektronicznego Pełnomocnika (został podpisany profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym Pełnomocnika) , wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu tradycyjną drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze Obsługi. Przypominamy, że Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana własnoręcznie przez Wnioskodawcę.
Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony w wersji elektronicznej przez system GWD (i nie został podpisany przez Wnioskodawcę, ponieważ nie posiadał on podpisu elektronicznego) oraz w wersji papierowej (podpisanej przez Wnioskodawcę bądź Pełnomocnika), wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu tradycyjną drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze Obsługi. Przypominamy, że Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana własnoręcznie przez Wnioskodawcę. Jeżeli Wnioskodawca złoży Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury w inny sposób niż określone wyżej, wówczas Fundusz uzna złożenie dokumentów za nieskuteczne. Dokumenty takie nie będą przez Fundusz rozpatrywane.
Pytanie 2. W jakim terminie Beneficjent jest zobowiązany złożyć w Funduszu Wniosek o płatność, który rozliczy uzyskaną uprzednio zaliczkę? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).
Odpowiedź na pytanie 2. Wniosek o płatność rozliczający zaliczkę musi być złożony najpóźniej do upływu 120 dnia od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji danej umowy z wykonawcą.
Pytanie 3. W jakim okresie Beneficjent jest zobowiązany zrealizować cały zakres rzeczowy przedsięwzięcia, określony we Wniosku o dofinasowanie i umowie dotacji z prefinansowaniem?
Odpowiedź na pytanie 3. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, to powinien wykonać cały zakres rzeczowy w okresie: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
Pytanie 4. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, w której następuje wypłata zaliczki na rachunek bankowy Wykonawcy, to kto odpowiada za zwrot wypłaconej zaliczki w sytuacji, kiedy zajdzie taka konieczność (np. wystąpią nieprawidłowości w wykonaniu przedsięwzięcia i Fundusz wezwie do zwrotu wypłaconej zaliczki wraz z odsetkami, albo Wykonawca zerwie umowę z Beneficjentem)?
Odpowiedź na pytanie nr 4.
Za prawidłowość wykorzystania środków wypłaconych przez Fundusz w ramach umowy o dofinansowanie odpowiada beneficjent. Beneficjent jest stroną umowy o dofinasowanie zawartej z Funduszem, a nie Wykonawca. W sytuacji wystąpienia nieprawidłowości, które będą skutkować koniecznością zwrotu zaliczki wypłaconej Wykonawcy, za zwrot całej kwoty wypłaconej zaliczki wraz z odsetkami odpowiada Beneficjent.
Zwracamy uwagę, że w przypadku realizacji umów dotacji z prefinansowaniem wypłata zaliczki następuje na rachunek bankowy wykonawcy. Wyboru wykonawcy/wykonawców realizującego/realizujących przedsięwzięcie dokonuje Beneficjent - na własne ryzyko.
Należy zatem wybierać sprawdzone firmy oferujące produkty i świadczące usługi, ponieważ zdarzają się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy.
Więcej informacji:
http://www.wfos.com.pl/feniks/ i http://www.wfos.com.pl/kpo
Ostrzeżenia dla Wnioskodawców i Beneficjentów Programu priorytetowego „Czyste powietrze”.
Korzystaj z programu „Czyste Powietrze” uważnie!
Wybieraj sprawdzonych wykonawców. Uważaj na oferty składane przez akwizytorów i sprawdzaj, co podpisujesz!
Uwaga na nierzetelnych wykonawców!
Szczególnie uważaj na tych, którzy pukają do Twoich drzwi i oferują coś „za darmo”. Niestety, zdarzają się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy, którzy oferują usługi i produkty niskiej jakości oraz
zawyżają ceny. Jeśli ktoś oferuje usługę „za darmo”, warto mieć wątpliwości co do rzetelności takiej oferty.
Skonsultuj się w gminnym punkcie konsultacyjno‐informacyjnym „Czystego Powietrza”, czy oferta, którą przedstawił Ci wykonawca jest zgodna z potrzebami Twojego budynku i wymaganiami programu.
Pamiętaj, że dotacja z programu „Czyste Powietrze” przysługuje Tobie, a nie wykonawcy. Ty
odpowiadasz za dotację, w tym zaliczki wypłacone Wykonawcy!
Wybieraj właściwie pełnomocnika, który będzie reprezentował Ciebie Beneficjencie, a nie interesy
Wykonawcy!
Jeśli przedstawiciel firmy podsuwa pełnomocnictwo w ramach programu „Czyste Powietrze”, a nie daje możliwości na spokojne zapoznanie się z warunkami umowy – warto zastanowić się nad rzetelnością takiej oferty. Ponadto Wykonawca w umowach z zaliczkami nie może być pełnomocnikiem!
Podpisując pełnomocnictwo, dajesz komuś prawo do dysponowania przyznaną Ci dotacją!
Wybierając źródło ciepła do swojego domu, korzystaj z listy zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM: lista-zum.ios.edu.pl).
Życzymy zadowolenia z ciepłych domów, niskich rachunków za ogrzewanie i czystego powietrza!
Komentarze (0)
Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 18.207.133.13