Wiadomości - Aktualności

Biofeedback - cyfrowa diagnostyka i terapia dla dzieci i młodzieży

Dodał: lchodor Data: 2019-10-03 21:41:33 (czytane: 4262)

W dniach 1 - 2 października br., w hali sportowej szkoły podstawowej w Gnojnie odbyła się konferencja oraz warsztaty poświęcone cyfrowej diagnostyce dzieci i młodzieży przy użyciu nowoczesnej aparatury oraz rozwiązań wypracowanych przez EEG Instytut z Warszawy.

Patronat nad inicjatywą objęła Wojewoda Świętokrzyski - Agata Wojtyszek. Gospodarzami byli wójt Gminy Gnojno - Zbigniew Janik oraz dyrektor Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Gnojnie - Anna Kaczmarek - Pniewska. Instytut EEG z Warszawy reprezentowała dyrektor organizacyjny - Denisa Krob Esterhazy, Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną z Buska - Zdroju reprezentowała dyrektor - Jolanta Czyrny, z Urzędu Wojewódzkiego był obecny Rafał Wiśniewski. Obecni byli  dyrektorzy pozostałych szkół z terenu gminy Gnojno: Danuta Cesarz - Szkoła Podstawowa w Raczycach, Anna Janicka - Szkoła Podstawowa w Jarząbkach, Jadwiga Bezak - Szkoła Podstawowa w Balicach. Przybyła również bardzo liczna grupa nauczycieli i pedagogów, oraz znaczna ilość uczniów.

P1020112.JPG 

Program zajęć przedstawiał się następująco:

1. Otwarcie konferencji i słowo wstępne – Anna Kaczmarek-Pniewska dyrektor szkoły.

2. Wystąpienia zaproszonych gości.

3. Historia EEG-Biofeedback w województwie świętokrzyskim – Jolanta Czyrny – dyrektor PPP w Busku-Zdroju.

4. Przybliżenie metody eegbiofeedbacku przez Denisę Krob Esterhazy – dyrektora organizacyjnego EEG INSTYTUT Warszawa.

5. Praktyczne ćwiczenia sensomotoryczne oraz sprzęt wykorzystywany w terapii sensomotorycznej - EEG INSTYTUT Warszawa, Dariusz Gołębiewski.

 P1020067.JPG

 CO TO JEST BIOFEEDBACK?

       EEG Biofeedback to nieinwazyjna, bezbolesna technika treningu mózgu. Metoda ta powstała w latach 60-tych ubiegłego wieku, w ośrodku szkoleniowym NASA. Była ona wykorzystywana podczas szkolenia pilotów i astronautów, a uznano ją za czynnik eliminujący negatywny wpływ stresu na ich psychikę i jakość wykonywania zadań. Biofeedback czyli biologiczne sprzężenie zwrotne polega na dostarczeniu człowiekowi informacji zwrotnej (feedback) o zmianach jego stanu fizjologicznego. Dzięki sprzężeniu zwrotnemu, pacjent wie, kiedy wzrasta aktywność jego mózgu w pożądanym paśmie częstotliwości fal mózgowych, a kiedy dominują niepożądane pasma. Pozwala to nauczyć się reakcji własnego mózgu, a dzięki temu tak zmodyfikować jego pracę, aby funkcjonował efektywnie. Podstawą terapii jest wykorzystywanie „plastyczności mózgu”, polegającej na zdolnościach komórek nerwowych mózgu do trwałych przekształceń funkcjonalnych. Jest to rodzaj terapii, dzięki której pacjent w sposób świadomy, uczy się zmieniać wzorzec wytwarzanych fal w mózgu, tak by mózg pracował wydajniej i szybciej. 

Metoda umożliwia obniżenie stresu, szybsze przyswajanie wiedzy, podejmowanie prawidłowych decyzji, rozwija kreatywność i tworzenie nowych rozwiązań. Jest to również świetna metoda rozwoju i wsparcia dla wszystkich uczniów oraz osób utalentowanych.

Podczas EEGBFB nic nie dodajemy ani nie zabieramy z mózgu. Odczytujemy tylko jakie fale mózgowe trenowany tworzy a prawidłowe nagradzamy. Jest to szybkie uczenie się. Trenujący dążąc do wygrania ze sobą – uczy się błyskawicznie optymalnej pracy mózgu a tym samym poprawia swoje samopoczucie, nastrój, zmniejsza stres, agresję, poprawia koncentrację i pamięć, wycisza nadpobudliwość, mniejsza tremę, poprawia funkcje poznawcze, wiarę w siebie, organizację swoich poczynań, zwiększa kreatywność, usprawnia umysł, polepsza jakość i ilość snu.

Trenujący widzi swoje fale mózgowe na monitorze w formie dla niego zrozumiałej – jako wideogrę, w którą gra tylko i wyłącznie pracą swojego mózgu, tzn. bez użycia klawiatury, myszki czy joysticka. Jest to szczególnie atrakcyjne, kiedy może obserwować swoje fale mózgowe  i poprawia je w formie grania w wideogry. 

20191002_170245.jpg 

Jest to pierwsza taka inicjatywa w powiecie buskim. Dziś nauka i technologia idą bardzo często w parze, stąd wprowadzanie cyfrowych ćwiczeń i diagnoz w procesie edukacyjnym jest niezbędną innowacją. Cieszy fakt współpracy z Instytutem EEG z Warszawy szkoły z Gnojna i możliwość przeprowadzenia bezpośredniej oceny sposobu i wstępnych skutków zaprezentowanej metody diagnozy, nauczania i rozwoju dzieci i młodzieży.

Zdjęć w galerii: 48

Komentarze (0)

Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 44.204.117.57

Dodaj komentarz

UWAGA!
Formularz dodawania komentarzy wymaga włączenia obsługi plikow cookies (ciasteczek), zapisywanych
i odczytywanych z Twojego urządzenia - jeśli chcesz dodać komentarz, włącz ciasteczka, odœwież stronę i spróbuj ponownie...


Przeczytaj kolejną wiadomość:

PUCHAR KS. BP JANA PIOTROWSKIEGO DLA UCZNIÓW – MINISTRANTÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W GNOJNIE

W roku szkolnym 2018 – 2019 ministranci – uczniowie Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Gnojnie brali udział...